poniedziałek, 9 czerwca 2014

Czy potrafisz zmienić swoje zachowania transportowe? Rozwiąż test i sprawdź!

"Powinienem więcej chodzić, by czuć się lepiej",  "Samochód pozwala mi wyrazić siebie", "Nie jestem osobą, która jeździ rowerem" - to tylko trzy z osiemnastu stwierdzeń, z którymi w ramach badań zgadzali się lub nie, mieszkańcy Gdyni (i kilku innych miast europejskich), po to by można było odpowiedzieć na pytanie zawarte w tytule. A Ty? Potrafisz zmienić swoje zwyczaje transportowe?


źródło: Harry Shiffer, www.eltis.org

Bardzo często słyszymy od polityków, że chętnie by coś zrobili, ale niestety nie ma na to środków. Rzadko mówią wówczas na co jednak środki są... Oczywiście chodzi o priorytety. Bo pieniędzy za mało bywa także w Norwegii i Szwajcarii. Świadomość tego mieli realizujący projekt SEGMENT i dlatego właśnie postanowili sprawdzić, jak najskuteczniej wydawać pieniądze na kampanie promujące zmianę nawyków transportowych. Bo warto mówić do tych, którzy nas słuchają.

W ambitnym zadaniu założono, że najpierw trzeba stwierdzić, jak podzielić mieszkańców w taki sposób, by stworzyć uniwersalne profile, najlepiej charakteryzujące ich zachowania transportowe. Następnie wskazać trzeba było te grupy, które mają największą szansę na zmianę zachowań na takie, które określimy, jako "zrównoważone transportowo". Do tych przede wszystkim warto kierować swoje kampanie promocyjne, bo wtedy mają one największą szansę na skuteczność.

Finalnie określono 8 grup:oddani kierowcy (nie wysiądą z samochodu...), niezadowoleni kierowcy (korzystają z samochodu, ale nie czują się pewnie w ruchu ulicznym), świadomi wizerunku (samochód to wyznacznik ich statusu), rozważający kupno samochodu (póki co korzystają z komunikacji publicznej), aktywni aspirujący (czują się winni używając samochodu w mieście), praktyczni podróżujący (samochód wykorzystują tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne), zależni od transportu publicznego, świadomie rezygnujący z samochodu.

Już z powyższego zestawienia widać na pierwszy rzut oka, na które grupy warto zwrócić uwagę przygotowując kampanie marketingowe, a które niestety nie będą skore do współpracy... Dodatkowo w projekcie założono, że ewentualna zmiana zachowań wiąże się z przełomowym momentem życia - np końcem edukacji i rozpoczęciem pracy, bądź narodzinami dziecka.

I tak w Gdyni skupiono się na finalnie na trzech grupach docelowych:
- rodzicach dzieci pierwszych klas szkół podstawowych
- rozpoczynających karierę zawodową
- młodych rodzicach (ankiety rozprowadzano w przychodniach zdrowia - specyficzna sytuacja transportowa)

Wśród tych grup określono wspomniane wyżej segmenty (profile zachowań transportowych) i wybrano tych, którzy rokowali największe szanse na zmianę. Skierowane do nich działania promocyjne obejmowały m.in. zawody rowerowe dla młodych pracowników firm, w których, jak się później okazało, brać udział chcieli również pracownicy z dłuższym stażem.

Czy projekt zakończył się sukcesem? Realizujący go wykazują, że wśród biorących udział w kampanii odnotowano 12% spadek korzystających z samochodów - na rzecz transportu publicznego i w mniejszym stopniu rowerów.

Ale ważniejsze wydaje się to, że władze Gdyni zaczęły świadomie rozmawiać o transporcie z mieszkańcami. Bo to często trudne tematy i tylko dobrze przygotowani do dyskusji mogą być wiarygodni wymieniając argumenty. Czy nie z takimi właśnie włodarzami miast chcielibyśmy toczyć dialog? A czy my sami jesteśmy gotowi na zmiany?

Jak przypuszczasz - do której grupy należysz? Sprawdź na http://www.segmentproject.eu/segmentationquiz !


3 komentarze:

  1. Świetnie napisane i proszę o więcej takich artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń